دانشگاه‌ها خود را به سمت فعالیت‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم سوق دهند

مشاور اجرایی معاون آموزش و فناوری صنعت، معدن و تجارت گفت: برای پیوستن به انقلاب صنعتی چهارم که دنیا در حال حرکت به سمت آن است، آموزش، پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها باید به سمت فعالیت‌های مرتبط با این انقلاب حرکت کنند.

سید مهدی الدین امینی روز چهارشنبه 8 آبان ماه در ششمین کنفرانس بین المللی کنترل ابزار دقیق و اتوماسیون، اظهار داشت: ۱۰ سال از آغاز پیوند صنعت و دانشگاه در کشور سپری می‌شود و با وجود گام‌های بزرگی که رد این زمینه برداشته شده، اما هنوز در حد شعار باقی مانده است.

وی تاکید کرد: هنوز چالش‌های بسیاری در این زمینه داریم و باید گام همت کنیم تا رویکردها در این زمینه تغییر یابد.

امینی با اشاره به اینکه متکی بودن به نفت، راهی برای توسعه اقتصادی نیست، اضافه کرد: در آینده این اقتصاد دانش پایه است که می‌تواند منجر به توسعه شود و در همین راستا دانشگاه‌ها باید کارآفرینانه و مسئولت پذیر باشند و آموزش ها و پژوهش های خود را به این سمت ببرند.

وی دانشگاه را منشا توسعه در هزاره سوم اعلام کرد و گفت: هیچ کشوری به توسعه یافتگی نرسیده است مگر اینکه از مسیر داشگاه گذشته باشد اما دانشگاه‌های کشور ما هنوز در مرحله آموزش و پژوهش مانده اند و کارآفرین و مسئولیت پذیر نیستند.

امینی افزود: در دانشگاه‌ها دفتر ارتباط با صنعت ایجاد شده که کارهای صنعتی را مدیریت می کند تا دانش در صنعت پیاده شود و همچنین به دنبال هم راستا کردن صنعت با اندیشه های دانشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته می خواستیم پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها بر اساس داشته‌های روز دنیا و با معلومات بین المللی شکل می‌گرفت در صنعت کشور پیاده سازی کنیم، ادامه داد: این در حالی بود که ظرفیت صنعت کشور ما پذیرای پژوهش‌هایی که بر اساس معلومات روز دنیا تهیه می‌شد، نبود و در نتیجه کارایی و اثر بخشی مثبت خود را نیز نداشت.

معاون دانشگاه صنایع و معادن با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در سطح چهارم ، دانشگاه‌های عملگرا و مهارت‌گرا هستند، گفت: ما می‌خواهیم دانشگاه صنایع و معادن را به سمت دانشگاه های عملگرا ببریم.

وی به وضعیت ایران در انقلاب صنعتی چهارم اشاره کرد و با بررسی چالش ها و ملاحظات آن افزود: بر اساس آمار، ایران در زمینه شاخص های رقابت‌پذیری جهانی وضعیت خوبی ندارد و در سال ۲۰۱۷ جایگاه ایران در بین ۱۴۰ کشور دنیا در ردیف ۶۹ بود که در سال ۲۰۱۸ این جایگاه به ۸۹ تنزل پیدا کرد.

امینی به اندازه مطلوب بازار کار در ایران اشاره کرد و افزود: این در حالی است که در زمینه بازار کالا در جایگاه ۱۳۴ و در بازار کار در ردیف ۱۳۶ قرار داشتیم و این نشان می دهد ظرفیت مناسبی برای کار و اشتغال در کشور داریم و می‌توانیم از نیروی کار خود استفاده و کالایی با قابلیت رقابت در بازار جهانی عرضه کنیم.

وی پایین بودن نفوذ دانش در کشورمان را ناشی از ضعف در ارتباط بین دانشگاه و جامعه دانست و افزود: در بین ۱۲۶ کشور دنیا ما در این زمینه در رده ۱۱۶ هستیم .

مشاور اجرایی معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با دسته بندی صنایع به گروه‌های پیشرو، با توان بالقوه بالا، بالای بالفعل و صنایع نوظهور گفت: ۲ دسته نخست باید تقویت شوند چرا که دارای رقابت پذیری در دنیای اقتصادی آینده هستند اما دسته سوم با شیب ملایم باید خارج شود و از راه اندازی دسته چهارم هم با جدیت ممانعت کرد.

  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 2
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1398/08/12
  • تعداد مشاهده : 2552 بار