ارتباط موثر صنعت با دانشگاه باید به رفع مشکلات معیشتی مردم منجر شود

معاون دانشگاه صنایع و معادن ایران با بیان اینکه، کشورهایی که دانشگاه های قوی تری دارند از اقتصاد مناسب تری نیز برخوردارند، تاکید کرد:ارتباط صنعت با دانشگاه بایستی به رفع مشکلات اقتصادی کشور از جمله مشکلات معیشتی مردم منجر شود.

دکتر سید مهدی امینی  در گفتگو با پایگاه خبری صدای ایران با بیان این موضوع که در طول سال‌های گذشته صنعت کشور توجه کافی برای استفاده از قابلیت‌های دانشگاه‌ها نداشته است، گفت: این درحالی است که ساختار دانشگاه‌ها نیز بیشتر برپایه مباحث تئوریک بوده است و در دانشگاه‌ها به مهارت‌های حل مسائل و مشکلات بخش‌های مختلف جامعه بصورت عملی، از پژوهش‌های کاربردی در صنعت و آموزش برای اشتغال پرداخته نشده است.


وی با بیان اینکه، هم اکنون در کشور‌های توسعه یافته، از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای رفع مشکلات و چالش‌های جامعه و صنعت و ایجاد ارزش افزوده در مبادلات اقتصادی استفاده می‌شود افزود: به طور حتم ارائه اندیشه‌ها و تفکرات نوین در دانشگاه‌ها که بر مبنای مباحث تئوریک است بایستی با بهره گیری از سایر بخش‌ها از جمله صنعت، منجر به خلق راهکار‌های عملی و اختراعات جدید برای حل مسائل و مشکلات جامعه شود.


این استاد دانشگاه بیان داشت: به همین علت است که کشور‌هایی که از اقتصاد پیشرفته‌ای برخوردارند، از دانشگاه‌های بسیار قوی با قابلیت حل مسائل با ارزان‌ترین شکل ممکن برخوردارند و دانشگاه‌ها با حضور در عرصه عمل، مسائل و مشکلات جامعه خود را رفع کرده اند.

وی همکاری و مشارکت دانشگاه و صنعت را برای پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر کشور، یک موضوع استراتژیک و اساسی خواند و گفت: مادامیکه این بحث به شکل جدی در کشور به نتیجه مطلوب نرسد، در وضعیت اقتصاد کشورمان در حوزه‌های مختلف بهبودی حاصل نخواهد شد.


معاون دانشگاه صنایع و معادن ایران در ادامه با اشاره به برخی موانع موجود در ارتباط صحیح بخش صنعت با دانشگاه در کشورمان:نگاه زینتی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و همچنین عدم آشنایی و اطمینان بخش صنعت به توان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور را از مهمترین دلائل عدم پیوند محکم دانشگاه و صنعت دانست.


این استاد دانشگاه در عین حال با بیان اینکه، خوشبختانه در طول سال‌های اخیر و ظهور فرهنگ دانش بنیان در کشور، گام‌های مناسبی در خصوص ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه و بخش صنعت کشور برداشته شده است، تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور را توسعه هرچه بیشتر زیست بوم نوآوری و فناوری و ورود شرکت‌های فناور و دانش بنیان در بخش‌های مختلف از جمله بخش صنعت عنوان کرد.


امینی، ایجاد تسهیلات و دعوت و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور حمایت هرچه بیشتر از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و نوآور متشکل از جوانان دانشگاهی را که در حال حاضر به شکل نسبی در کشور شکل گرفته است را یکی از راهکاری‌های بسیار مناسب برای ظهور اقتصاد دانش بنیان در کشور و رفع مسائل و مشکلات اقتصادی دانست.


وی پیشرفت‌های سال‌های اخیر در حوزه هوا و فضا و همچنین بخش نظامی کشور را یک سرمشق و الگو برای سایر بخش‌ها به منظور ارتباط هرچه مناسب‌تر بخش دانشگاه و صنعت دانست و گفت: اساتید دانشگاهی بایستی بیشتر به حوزه عمل ورود کرده و صرفا به جای چاپ مقالات و پایان نامه ها، از خروجی مطالب علمی بدست آمده، بصورت عملیاتی و کاربردی بدنبال رفع مسائل بخش‌های مختلف باشند.


وی همچنین افزود وزارت صنعت معدن و تجارت در سال‌های اخیر توانسته است با عملیاتی نمودن طرح‌های مناسبی از جمله: طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) و شناسایی محصولات فناورانه ارزبر در حوزه صنعت، معدن و تجارت زمینه را برای همکاری عینی و عملی صنعت و دانشگاه مهیا نماید. در این راستا از همه دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی معدنی و تجاری تقاضا دارد تا برای حل معضلات جامعه و صنعت به این طرح‌ها پیوسته و از مزایا و پتانسیل‌های این طرح‌ها استفاده نمایند. طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) بنشانی اینترنتی: www.irenetop.ir آماده پذیرش مشکلات و نیاز‌های پژوهشی و فناورانه بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری و همچنین آماده پذیرش اساتید تاپ، دانشجویان تاپ و سربازان تاپ در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای حل مشکلات جامعه و صنعت می‌باشد.

  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 0
    • 1
  • تاریخ انتشار : 1400/02/07
  • تعداد مشاهده : 3204 بار