وزارت علوم برای جذب دانش‌آموختگان به بازار کار باید غیر متمرکز عمل کند

دانشگاه صنایع و معادن ایران

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران:

شجاعی در رادیو گفت‌وگو با تاکید بر اینکه متاسفانه مهارت ارتباطی دانشجویان با بازار کار در کشور ضعیف است، عنوان کرد: یکی از ضعف های دانش آموختگان در کشور ما برای ورود به بازار کار نداشتن مهارت ادبیات و زبان مشترک ارتباطی و آشنا نبودن آنها با ادبیات کسب و کار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، سید علیرضا شجاعی، سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران و معاون آموزشی سازمان مدیریت صنعتی در گفتگوی تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ در مورد مسائل و مشکلات دانشجویان در حوزه اشتغال، بیان داشت: برای رفع این ضعف نیازمند نهادهای واسط همچون سازمان مدیریت صنعتی یا دانشگاه صنایع و معادن هستیم که ادبیات دانشگاهی را به ادبیات کسب و کار تبدیل کنند چون متاسفانه این مهارت در دانشگاه‌‌ها به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان نیازمند کسب مهارت های نرم برای ورود به بازار کار هستند، گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها و پژوهش های انجام شده این ضرورت در تمام دنیا وجود دارد و بر اساس نتایج یکی از این پژوهش ها که از ۷۸ هزار دانش آموخته و مدیران بنگاه ها در مورد مهارت هایی که دانش آموختگان باید داشته باشند سوال شده است، ۸ ضعف مهارتی شناسایی شده است.
شجاعی اظهار داشت: توانایی حل مسئله، مهارت رهبری، مهارت ارتباطی، مهارت سخنرانی در جمع، تسلط بر نرم افزارهای رشته تحصیلی دانشجو، مهارت کارهای تیمی و .. از جمله مهارت هایی است که بایستی دانشجویان برای ورود به بازار کار داشته باشند.
وی تصریح کرد: یکی از ضعف های نظام آموزش عالی در کشور ما کم توجهی دانشگاه ها به کارآموزی و کارورزی است که باعث بی‌اعتبار شدن این موضوع مهم مرتبط با آشنایی دانشجو با کسب و کار شده است و توجه و تمرکز بیشتر بر ارائه و آموزش دروس تئوریک می باشد.
شجاعی برگزاری دوره های مهارتی برای دانشجویان را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: دانشجویان با گذراندن دوره های مهارتی و کسب مهارت های متناسب با نیاز کسب و کارها می توانند به سرعت جذب بازار کار شوند.
سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم فارغ التحصیلان دانشگاه ها جذب بازار کار شوند وزارت علوم باید غیرمتمرکز عمل کند تصریح کرد: یعنی دانشگاه‌هایی در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، نیرو و ... داشته باشیم و دانشجویان منطبق بر نیاز آن دانشگاه ها حرکت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشی گرفتن تعدادی از صنایع از دانشگاه، بیان داشت: برخی از مراکز نوآوری ما در صنعت از دانشگاه ها جلوتر هستند و حتی برای جذب دانش‌آموختگان و نخبگان منطبق با نیازشان برنامه ریزی هایی کرده اند.
شجاعی با اشاره به متناسب نبودن آموزش ها در دانشگاه ها با نیاز صنعت و بازار اظهار داشت: از نیازهای جدی ما در حوزه صنعت داشتن تکنسین های حرفه ای است ولی همچنان در دانشگاه ها فوق لیسانس و دکتری پرورش می دهیم.

  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 1
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1401/09/21
  • تعداد مشاهده : 501 بار