رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران عنوان کرد: زنگ خطر بهره‌وری پایین نیروی انسانی تحصیل‌کرده

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در نخستین همایش ملی حکمرانی کارآفرین، بنگاه کارآفرین گفت: علیرغم افزایش سطح تحصیلات در جامعه، این امر تاثیر مثبتی بر بهره‌وری نیروی انسانی نداشته است که این موضوع زنگ خطری برای آموزش عالی محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی بهره‌وری ایران، میر سامان پیشوائی در این همایش که در دانشگاه صنایع و معادن برگزار شد، افزود: تنظیم قواعد حاکم بر بازار و صنعت باید به گونه‌ای باشد که با ایجاد فضای رقابتی، بهره‌وری لازم حاصل شود.

انحراف جدی در اجرای برنامه ششم توسعه

به گفته وی، در برنامه ششم توسعه تنها 1/1 درصد از رشد اقتصادی 8 درصدی پیش‌بینی شده محقق شده است که در این میان بخش نفت و گاز با رشد منفی 6 درصد و بخش ساختمان با منفی 3 درصد کمترین میزان رشد و بهره‌وری را داشته‌اند. در حالی که قرار بود یک‌سوم رشد اقتصادی از محل بهره‌وری باشد، فقط 4/. آن محقق شده است؛ بنابراین در اهداف برنامه ششم توسعه انحراف جدی داشتیم.

پیشوائی با بیان اینکه کاهش بهره‌وری عمدتاً ناشی از مداخلات دولت بوده و صرفه اقتصادی به دنبال نداشته است، افزود: در حال حاضر یارانه پرداختی گاز به نیروگاه‌ها ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که با این شرایط مدیران انگیزه‌ای برای افزایش بهره‌وری نخواهند داشت.

وی همچنین بر لزوم فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور جهت پرورش کارآفرینان تاکید کرد و افزود: دانشگاه صنایع و معادن باید بر روی افزایش و ارتقای مهارت نیروی انسانی برای تامین نیاز بازار کار متمرکز شود.

افزایش سطح تحصیلات موجب ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی نشده است

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران همچنین به نقش ارتقای تحصیلات و مدرک افراد در افزایش بهره‌وری در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه علیرغم افزایش سطح تحصیلات در جامعه، این امر تاثیر مثبتی بر بهره‌وری نیروی انسانی نداشته بلکه در برخی موارد تاثیر آن منفی نیز بوده است که زنگ خطری برای آموزش عالی محسوب می‌شود و نیاز به تغییر نگرش دارد.

پیری جمعیت شاغل در ۱۰ سال آینده تهدیدی جدی برای کشور

پیشوائی با بیان اینکه بهره‌وری نیروی کار از ابتدای فعالیت رشد می‌کند و در سن حدود ۴۵ سالگی به اوج خودش می‌رسد و بعد از آن به مرور نزول می‌کند، اظهار کرد: خطری که کشور ما را تهدید می‌کند، موضوع پیری جمعیت شاغل در افق ۱۰ سال آینده است؛ یعنی آن شکم جمعیتی که ما در دهه شصت داشتیم در حال حرکت به سمت بالای ۴۰-۴۵ سال است و باید یک فکر جدی برای این موضوع کنیم. در گذشته بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های اروپایی این مشکل را داشتند و برخی از آن‌ها راهکار مهاجرپذیری را انتخاب کردند، ما هم باید از الآن به فکر باشیم و راهکار لازم را پیش‌بینی کنیم.

دولت باید مکانیزم انگیزشی ایجاد کند

همچنین در این همایش ، علیرضا شجاعی رئیس دانشگاه صنایع و معادن با اشاره به حکمرانی ملی کارآفرینی، اظهار داشت: حکمرانی ملی کارآفرینی، جایی است که باید دید در سطح حکمرانی، بسترها، بانک‌ها و زیرساخت‌ها نگاه کارآفرینانه دارند یا خیر. گاهی اوقات می‌گویم اگر نگاه دولت، بگیر و ببندی باشد سیستم و کشور رشد نمی‌کند، بنابراین نگاه دولت باید مکانیزم انگیزشی داشته باشد.

رئیس دانشگاه صنایع و معادن از راه‌اندازی مرکز کارآفرینی در این دانشگاه با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: بسیاری از مراکز کارآفرینی دانشگاه‌ها، نقش بنگاهی و حکمرانی دارند. این زنجیره باید حرکت کند و برای نقش‌آفرینی در پرورش سرمایه‌انسانی تلاش می‌کنیم.

شجاعی با بیان اینکه دانشگاه صنایع و معادن نباید مشابه سایر دانشگاه‌ها نگاه تئوریکال داشته باشد، تأکید کرد: این دانشگاه باید نهاد واسط باشد و دانشجویانش دوره‌هایی برای ورود به کسب و کار بگذرانند تا نقش جدیدی را در حوزه حکمرانی، دانشگاهی و کسب و کار ایفا کنند.

با حمایت دولتی کارآفرین موفق نمی‌شویم

در ادامه این همایش، مهدی کرباسیان، عضو هیأت امنای دانشگاه صنایع و معادن ابراز امیدواری کرد که وزارت علوم از مباحث کاربردی و دوره‌های آموزشی خوب حمایت کند.

وی بر اساس تعریف بانک جهانی، حکمرانی خوب را دارای ۶ ویژگیِ کارایی دولت، پاسخگویی در برابر شهروندان، قانونگرایی، ثبات سیاسی، حمایت از بخش خصوصی و کنترل فساد دانست و تأکید کرد: بر این باورم و اصرار دارم که اگر به حکمرانی خوب و مبانی علمی، عقلی و مدیریتی عمل نکرده و در حاکمیت کشور و نهاد‌هایی مثل دولت، سازمان‌ها و شرکت‌ها جایگاه بخش خصوصی را تعریف نکنیم، همه دوره‌های آموزشی فقط جنبه تئوریک به خود می‌گیرد.

کرباسیان بر اهمیت توجه به بخش خصوصی تأکید کرد و ادامه داد: اگر به جایگاه بخش خصوصی در کشور توجه نکنید، کارآفرینی‌تان دچار مشکل می‌شود. با بودجه و حمایت دولتی، کارآفرین موفق نمی‌شوید. اگر الان یارانه انرژی را برداریم و در یک اقتصاد متعادل حرکت کنیم شاید نتوانیم جنس‌مان را صادر کنیم.

استاد دانشگاه صنایع و معادن با بیان اینکه دولت بر اقتصاد حاکمیت ندارد، افزود: سیستم اقتصادیِ خصولتی مبنا و شروع فساد در کشور شد و تا زمانی که ارگان‌های نظامی، غیرنظامی و برخی صندوق‌ها از بنگاه اقتصادی خارج نشوند و به کار اصلی خودشان رجوع نکنند، فساد توسعه می‌یابد.

عضو هیأت امنای دانشگاه صنایع و معادن گفت: اگر می‌خواهید درباره حکمرانی و کارآفرینی بحث کنید، ابتدا درباره حکمرانی خوب حرف بزنید، چون کارآفرینی، آینده کشور برای جوانان است.

ریل‌گذاری‌های فراموش‌شده

دیگر سخنران این همایش، امید رضایی‌فر، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود و گفت: با وجود موازی‌کاری‌هایی که در کشور وجود دارد، گاهی اوقات در اجرای برنامه‌ها آنقدر که روی مناسبات و مناصب دولتی، جزییات موضوعات و برنامه‌های خاص حرکت می‌کنیم، ریل‌گذاری‌ها را به فراموشی می‌سپاریم.

وی ادامه داد: سوار ریلی هستیم که آن را برای کارآفرینی، حمایت و اشتغال دانش‌آموختگان آرایش و پیرایش می‌کنیم، اما کمتر به ریل‌گذاری می‌پردازیم. در جامعه اقتصادی، رقابت سازنده است، اما در تحریم‌ها و کارآفرینی به آن نپرداختیم. حتی ممکن است بخش خصوصی را به فساد هدایت کند. هر چند در نظام اقتصادی بسته، رقابتی وجود ندارد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: به دانش‌بنیانی بودن در جامعه اقتصادی بسته هیچ اعتقاد ندارم، چون قرار نیست در دانش‌بنیان‌ها ظرفیت غالب قبلی را اشغال کنیم بلکه باید ظرفیت جدید به وجود آوریم.

گفتنی است؛ اولین همایش ملی حکمرانی کارآفرین و بنگاه کارآفرین توسط دانشگاه صنایع و معادن ایران و با همکاری انجمن علمی کارآفرینی کسب‌وکارهای نوین ایران و حمایت معنوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صندوق توسعه ملی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان ملی بهره‌وری ایران، سازمان مدیریت صنعتی، انجمن مهندسی صنایع و ایران، مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دانشگاه علم و فرهنگ، در دانشگاه صنایع و معادن برگزار شد.

لینک کوتاه خبرhttps://iuim.ir/-news/newsid/509/سخنرانی-رییس-سازمان-ملی-بهره-وری-در-همایش-ملی-حکمرانی
  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 0
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1402/03/09
  • تعداد مشاهده : 136 بار