صندوق توسعه ملی شریک طرح‌های توسعه‌ای و ابر پروژه‌ها می‌شود

دکتر غضنفری در جشنواره حاتم به میزبانی دانشگاه صنایع و معادن ایران

دکتر غضنفری در جشنواره ملی حاتم به میزبانی دانشگاه صنایع و معادن ایران اعلام کرد:

صندوق توسعه ملی شریک طرح‌های توسعه‌ای و ابر پروژه‌ها می‌شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با اعلام اینکه صندوق به عنوان شریک می‌تواند در طرح‌های توسعه‌ای کشور وارد عمل شود، گفت: چنانچه صندوق توسعه ملی به عنوان شریک در طرح‌های مختلف اعم از نفت، پتروشیمی و فولاد وارد شود؛ می‌تواند ضمن نظارت بر روند اجرای طرح، پس از اتمام پروژه، سهم خود را فروخته و در راستای اهداف توسعه‌ای در بخش دیگری سرمایه گذاری کند.

دکتر غضنفری در جشنواره حاتم به میزبانی دانشگاه صنایع و معادن ایران

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در چهارمین جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) که به میزبانی دانشگاه صنایع و معادن ایران برگزار شد، حضور یافت و در تشریح تئوری دوچرخه اقتصادی که قبل‌تر مطرح کرده بود؛ گفت: چنانچه اقتصاد کشور را همانند دوچرخه فرض کنیم که چرخ جلوی آن اقتصاد بنگاهی و چرخ عقب آن اقتصاد کلان باشد؛ باید هر دو با یکدیگر هماهنگ و پشتیبان کننده هم باشند به طوری که هم در اقتصاد کلان، تورم و نقدینگی کنترل و قیمت ارز مدیریت شود و هم در اقتصاد بنگاهی؛ نوآوری، خلاقیت و بهره وری وجود داشته باشد؛ چرا که در غیر این صورت حرکت دوچرخه اقتصادی کند و یا متوقف می‌شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، توضیح داد: به منظور رقابت و مقاومت در مقابل غول‌های اقتصادی باید نوعی سکانداری با اقتدار هوشمندانه داشته باشیم که از سوئی مدیریت مؤثری بر بهره‌وری و بازاریابی و صادرات و سایر نیارهای بنگاهی داشته و بعلاوه درک بالایی از کنترل  نقدینگی و چرخش پول در اقتصاد و بازارهای سرمایه داشته باشد.

تغییر اساسی در سیاست‌های صندوق توسعه ملی برای تحقق رشد اقتصادی

وی ضمن قدردانی از کلیه تولید کنندگان حاضر در جشنواره حاتم آنها را افتخارات کشور دانست و گفت: باید ضمن مراقبت از تولید و فضای تولید، دغدغه ی نرخ رشد بالای اقتصادی را هم داشته باشیم، یعنی هم مراقب تولید باشیم و هم پاسدار توسعه.

غضنفری با تاکید بر نقش تولید در تحقق رشد اقتصادی، اضافه کرد: اگر ارتباط درستی بین دو چرخ اقتصاد برقرارنشود؛ ممکن است نرخ رشد 8 درصدی مدنظر در اقتصاد محقق نشود و همانطور که گفته شد؛ برای اینکه یک بنگاه اقتصادی سودآور بوده و نقش مؤثری در تولید ناخالص داخلی داشته باشد، مؤلفه های بسیاری باید در اقتصاد تحت نظر باشد.

در آمدهای نفتی ثروت نیست بلکه سرمایه است

غضنفری با اشاره به تغییر اساسی در سیاست های صندوق توسعه ملی در جهت تحقق رشد اقتصادی، گفت: در سیاست گذاری جدید صندوق بر تفاوت میان دو مفهوم ثروت و سرمایه تأکید شده است؛ به این معنا که درآمدهای نفتی ثروت نیست و باید نگاه به آن به عنوان سرمایه کشور تغییر یابد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه نگاه عمومی به درآمدهای نفتی به عنوان ثروت در 40 سال گذشته و واریز مستقیم آن به بودجه کشور باعث ناکارآمدی آن شده است، افزود: صندوق پیشنهاد داده است که کل درآمد های نفت به صندوق واریز و از سود این سرمایه بودجه کشور تامین شود .

وی ادامه داد: در گذشته نقش صندوق فقط ارایه تسهیلات بوده است ولی هم اکنون به دنبال سرمایه گذاری و روان سازی حرکت دوچرخه اقتصادی است.

رسوب 10 تا 16 ساله منابع در برخی پروژه‌ها مانع توسعه کشور است

غضنفری با اشاره به رسوب سرمایه توسط برخی بنگاهها، اظهار داشت: چنانچه هر بنگاه اقتصادی بسرعت اقدام به بازپرداخت تسهیلات خود کند، امکان سرمایه گذاری جدید و راه اندازی بنگاههای جدید فراهم می شود در حالی که هم اکنون از زمان دریافت تسهیلات برخی بنگاهها بیش از 10 تا 16 سال می‌گذرد و این امر در عمل مانع توسعه‌ی سریع کشور است.

وی در ادامه اظهار داشت؛ برخی توجه خود را معطوف به تولید در بنگاه کرده‌اند و از این همه رسوب منابع در دست تعدادی تولید کننده بیمناک نیستند؛ در حالیکه همزمان باید به تولید هم اندیشید، بواقع توسعه یعنی تکرار سریع فرایند سرمایه‌گذاری در تولید و نه فقط اندکی تولید کننده.

صندوق شریک طرحهای توسعه ای می شود

مهدی غضنفری تأکید کرد: برای به حرکت درآوردن دوچرخه اقتصادی باید فرق بین (سرمایه و ثروت) در ذهن حکمرانان کشور و فرق بین (توسعه و تولید) در ذهن بنگاهداران کشور به طور دقیق تببین و روشن شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با ذکر اینکه صندوق به عنوان شریک می تواند در طرح‌های توسعه‌ای و ابر پروژه‌ها کشور وارد عمل شود، گفت: صندوق می تواند در قالب مشارکت، منابع خود را وارد طرحهای پتروشیمی، صنایع بالادست نفت،فولاد و .. کرده و پس از رسیدن به سود دهی طرح، بلافاصله منابع و سود حاصله خود را صرف پروژه جدید و توسعه کشور کند.

وی در ادامه تصریح کرد: ترتیب و توالی (نفت، بودجه، صندوق) می تواند به توالی (نفت، صندوق، بودجه) تغییر کند؛ به این معنی که وجوه حاصل از فروش نفت و گاز به جای واریز به بودجه، به صندوق منتقل و از محل سود درآمدهای سرمایه گذاری‌های صندوق، نهایتا" بودجه‌ی کشور تأمین شود.

غضنفری با تأکید نیاز به تزاید منابع صندوق افزود: تولید امر مقدسی است ولی باید به سرعت وارد فاز توسعه و بهره وری شود تا امکان احداث و راه اندازی بنگاههای جدید فراهم و روند توسعه کشور سرعت یابد.

  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 1
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1401/06/20
  • تعداد مشاهده : 695 بار