مدرس دانشگاه صنایع و معادن ایران مطرح کرد: زنان در نظام حکمرانی و مدیریتی ایران

دکتر شمس السادات زاهدی عضو فرهنگستان علوم و مدرس برجسته دانشگاه صنایع و معادن ایران در مراسم گرامیداشت مقام استاد و دومین گردهمایی دانش آموختگان در سخنانی به موضوع نقش و جایگاه زنان در عرصه مدیریتی طی سه دهه پرداخت و گذر از ناشایستگی به سوی شایسته سالاری را مورد تاکید قرار داد.

وی بر اساس پژوهش صورت گرفته، حضور زنان در رده های سیاستگذاری و مدیریتی را بسیار ناچیز دانست و افزود: آمارها حاکی از آن است که از نیروی عظیم زنان در این عرصه ها به خوبی استفاده نمی شود و کشور ما، از این منظر، در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان و حتی با برخی از کشورهای اسلامی، در وضعیت مناسبی قرار ندارد. زاهدی ادامه داد: زنان ما به دلیل سیاست های تلویحی و قوانین نانوشته، ولی مجری و ذی‌نفوذ، نه تنها در آغاز استخدام بلکه درطی مراتب صعودی پیشرفت نیز با مردان فرصت یکسان ندارند و بخت با آنان یار نیست.

عضو فرهنگستان علوم با اشاره به موضوعاتی مانند کاکیستوکراسی (نالایق سالاری و ناشایستگی و به عبارتی دیگر، مرید سالاری) و مریتوکراسی (شایسته سالاری و انتخاب بر پایه توانایی و شایستگی یا مهارت سالاری‌) اظهار داشت: نتایج تحقیقات نشان داده که کشورهایی که بر اساس آموزه های مریتوکراسی عمل می کنند از توسعه یافتگی بالایی برخوردارند و آنهایی که اغلب گزینش های آنها تحت تأثیر کاکیستوکراسی، ارتباطات خویشاوندی و ناشایستگی است غالبا عقب افتاده هستند و آحاد آن جوامع در نتیجه عملکردهای ناصحیح و ناکارآمد، متضرر شده و بهای گزافی را خواهند پرداخت.

مدرس دانشگاه صنایع و معادن ایران گفت: در سالیان اخیر با وجود افزایش میزان پذیرش زنان در دانشگاه ها و حضور چشمگیر آنها در آموزش عالی، در میزان استفاده از زنان در رده های عالی مدیریتی و در سطوح رهبری دانشگاهی تغییر چندانی صورت نگرفته است. وی افزود: به عبارت دیگر می توان مشکل را این چنین مطرح کرد که در جامعه ما به طور عام و در جامعه دانشگاهی به طور خاص، برای زنان و مردانی که شرایط یکسانی دارند فرصت های یکسان وجود ندارد.

یادآور می شود مراسم گرامیداشت مقام استاد و دومین گردهمایی دانش آموختگان دانشگاه صنایع و معادن ایران، 14 اردیبهشت ماه در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد.

لینک کوتاه خبرhttps://b2n.ir/m57922
  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 1
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1402/02/17
  • تعداد مشاهده : 637 بار