رقابت در فضای اقتصاد بسته جان نمی‌گیرد

کارشناسان و استادان حوزه کارآفرینی و کسب‌ و کار بر این باور هستند که دولت برای کارآفرینی باید مکانیزم انگیزشی ایجاد کند و در فضای اقتصادی بسته امکان رقابت وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری کارآفرین‌نیوز، نخستین همایش ملی حکمرانی کارآفرین، بنگاه کارآفرین در دانشگاه صنایع و معادن برگزار شد.

دولت باید مکانیزم انگیزشی ایجاد کند

سیدعلیرضا شجاعی، سرپرست دانشگاه صنایع و معادن در این همایش با اشاره به حکمرانی ملی کارآفرینی، اظهار داشت: حکمرانی ملی کارآفرینی، جایی است که باید دید در سطح حکمرانی، بسترها، بانک‌ها و زیرساخت‌ها نگاه کارآفرینانه دارند یا خیر. گاهی اوقات می‌گویم اگر نگاه دولت، بگیر و ببندی باشد سیستم و کشور رشد نمی‌کند، بنابراین نگاه دولت باید مکانیزم انگیزشی داشته باشد.

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن از راه‌اندازی مرکز کارآفرینی در این دانشگاه با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: بسیاری از مراکز کارآفرینی دانشگاه‌ها، نقش بنگاهی و حکمرانی دارند. این زنجیره باید حرکت کند و برای نقش‌آفرینی در پرورش سرمایه‌انسانی تلاش می‌کنیم.

شجاعی با بیان اینکه دانشگاه صنایع و معادن نباید مشابه سایر دانشگاه‌ها نگاه تئوریکال داشته باشد، تأکید کرد: این دانشگاه باید نهاد واسط باشد و دانشجویانش دوره‌هایی برای ورود به کسب و کار بگذرانند تا نقش جدیدی را در حوزه حکمرانی، دانشگاهی و کسب و کار ایفا کنند.

با حمایت دولتی کارآفرین موفق نمی‌شویم

در ادامه این همایش، مهدی کرباسیان، عضو هیأت امنای دانشگاه صنایع و معادن ابراز امیدواری کرد که وزارت علوم از مباحث کاربردی و دوره‌های آموزشی خوب حمایت کند.

وی بر اساس تعریف بانک جهانی، حکمرانی خوب را دارای ۶ ویژگیِ کارایی دولت، پاسخگویی در برابر شهروندان، قانونگرایی، ثبات سیاسی، حمایت از بخش خصوصی و کنترل فساد دانست و تأکید کرد: بر این باورم و اصرار دارم که اگر به حکمرانی خوب و مبانی علمی، عقلی و مدیریتی عمل نکرده و در حاکمیت کشور و نهادهایی مثل دولت، سازمان‌ها و شرکت‌ها جایگاه بخش خصوصی را تعریف نکنیم، همه دوره‌های آموزشی فقط جنبه تئوریک به خود می‌گیرد.

کرباسیان بر اهمیت توجه به بخش خصوصی تأکید کرد و ادامه داد: اگر به جایگاه بخش خصوصی در کشور توجه نکنید، کارآفرینی‌تان دچار مشکل می‌شود. با بودجه و حمایت دولتی، کارآفرین موفق نمی‌شوید. اگر الان یارانه انرژی را برداریم و در یک اقتصاد متعادل حرکت کنیم شاید نتوانیم جنس‌مان را صادر کنیم.

استاد دانشگاه صنایع و معادن با بیان اینکه دولت بر اقتصاد حاکمیت ندارد، افزود: سیستم اقتصادیِ خصولتی مبنا و شروع فساد در کشور شد و تا زمانی که ارگان‌های نظامی، غیرنظامی و برخی صندوق‌ها از بنگاه اقتصادی خارج نشوند و به کار اصلی خودشان رجوع نکنند، فساد توسعه می‌یابد.

عضو هیأت امنای دانشگاه صنایع و معادن گفت: اگر می‌خواهید درباره حکمرانی و کارآفرینی بحث کنید، ابتدا درباره حکمرانی خوب حرف بزنید چون کارآفرینی، آینده کشور برای جوانان است.

کاهش بهره‌وری نیروی انسانی

به گزارش کارآفرین‌نیوز، در بخش دیگری از همایش ملی حکمرانی کارآفرین، بنگاه کارآفرین، میرسامان پیشوایی، رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به محقق نشدن بخشی از برنامه ششم توسعه، برنامه‌های توسعه را قصه پر دردی دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی هشت درصدی را مبنا قرار داده بودیم اما فقط به ۱.۱ دهم درصد رشد اقتصادی دست یافتیم. قرار بود یک سوم رشد اقتصادی از محل بهره‌وری رخ دهد که فقط چهار دهم آن محقق شد؛ پس در اهداف برنامه ششم توسعه انحراف جدی داشتیم.

پیشوایی ادامه داد: بر اساس مطالعه سازمان ملی بهره‌وری ایران، نظام حکمرانی به صورت مستقیم، کاری برای ارتقای بهره‌وری انجام نداده است؛ فقط قواعد حاکم بر آن بازار و صنعت، بهره‌وری را به صرفه کرد و ظرفیت‌هایش معطل نماند.

به گفته رییس سازمان ملی بهره‌وری، در حوزه نیروگاه‌ها ۴۵۰ هزار میلیارد تومان پرداخت‌ می‌کنیم اما از سوی دیگر، انگیزه را برای ارتقای بهره‌وری کاهش می‌دهیم.

وی به مهمترین مداخله نظام حکمرانی برای ارتقای بهره‌وری اشاره کرد و گفت: با تنظیم قواعد حاکم بر بازار و صنعت کاری کند که بهره‌وری به صرفه باشد.

پیشوایی، نقش بهره‌وری نیروی انسانی را در زیست‌بوم بهره‌وری، کلیدی ارزیابی کرد و گفت: بهره‌وری سرمایه به بهره‌وری منابع انسانی وابسته است. از سوی دیگر، متوسط مدرک تحصیلی مابع انسانی افزایش دارد اما تأثیر قابل توجهی در افزایش بهره‌وری نداشت که زنگ خطری برای آموزش عالی محسوب می‌شود و باید برای خودش تغییر نگرش طراحی کند.

رییس سازمان ملی بهره‌وری همچنین به این نکته اشاره کرد که در ۱۰ سال آینده، عمده افراد شاغل به سن بالای ۴۵ سال می‌رسند در حالی‌که بهره‌وری نیروی انسانی رو به کاهش است.

رقابت در فضای اقتصاد بسته جان نمی‌گیرد

ریل‌گذاری‌های فراموش‌شده

دیگر سخنران این همایش، امید رضایی‌فر،‌سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود و گفت: با وجود موازی‌کاری‌هایی که در کشور وجود دارد، گاهی اوقات در اجرای برنامه‌ها آنقدر که روی مناسبات و مناصب دولتی، جزییات موضوعات و برنامه‌های خاص حرکت می‌کنیم، ریل‌گذاری‌ها را به فراموشی می‌سپاریم.

وی ادامه داد: سوار ریلی هستیم که آن‌ را برای کارآفرینی، حمایت و اشتغال دانش‌آموختگان آرایش و پیرایش می‌کنیم اما کمتر به ریل‌گذاری می‌پردازیم. در جامعه اقتصادی، رقابت سازنده است اما در تحریم‌ها و کارآفرینی به آن نپرداختیم. حتی ممکن است بخش خصوصی را به فساد هدایت کند. هر چند در نظام اقتصادی بسته، رقابتی وجود ندارد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: به دانش‌بنیانی بودن در جامعه اقتصادی بسته هیچ اعتقاد ندارم چون قرار نیست در دانش‌بنیان‌ها ظرفیت قالب قبلی را اشغال کنیم بلکه باید ظرفیت جدید به وجود آوریم.

  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 2
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1402/03/07
  • تعداد مشاهده : 454 بار