محمدعلی زلفی‌گل: آموزش‌های جدید و علوم نوپدید را باید بومی کنیم

کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور در تاریخ 1402/04/05 با حضور رؤسای محترم دانشگاه­ها و مؤسسات آموزشی در در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این کنگره که دانشگاه صنایع و معادن ایران نیز یکی از مدعوین آن بود، دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر محترم علوم، تحقیقات و فنآوری ظهار داشت: همه دستگاه‌ها در آموزش عالی و آموزش مهارتی نقش را دارند. باید خود را با تغییرات اقلیم جهانی و ملی تغییر و تطابق بدهیم، شرایط با سرعت در حال تغییر است‌ و نسل جوان امروز در عمر کوتاه خود بیشترین تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در ابعاد ملی و فراملی درک کرده است. ما هم راهی نداریم غیر از اینکه با شیوه های آموزش خود را تطبیق دهیم و منعطف باشیم.

وی تأکید کرد: آموزش‌های جدید و علوم نوپدید را باید در حد توان بومی کنیم و خود را با آن وفق دهیم، در غیر این صورت از گردونه اثرگذاری ملی و فراملی حذف می شویم.

وی افزود: نباید فقط نیازهای امروز را از نظر مهارتی رفع کنیم، بلکه دانشگاه ها و آموزش عالی وظیفه نیاز آفرینی برای آینده را هم دارد و باید پیشگویی کند.

عالی‌ترین مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: معاونت فناوری در حال تدوین سند ملی نظام نوآوری است که نقش هر کدام از زیرنظام ها و بازیگران آموزش عالی مشخص شده است. و در این سند نقش دو دانشگاه مهارت محور باید پررنگ دیده شود.

وزیر علوم گفت: اولین اقدام در این راستا این است که سرفصل ها را بازبینی کنیم و آموزش مهارتی را در دورس مختلف یا تغییر یا اضافه کردن دروس انتخابی بگنجانیم.

ارتباط با صنعت را جدی بگیریم

وی با بیان اینکه همیشه نباید انتظار نداشته باشیم که صنعت سراغ دانشگاه برود، گفت: روسای دانشگاه ها باید ارتباط خوبی با صنایع داشته باشند و در هر مورد که نیاز باشد دانشگاهیان به صنعت اعلام کنند که می‌توانند برای حل مشکلات آنها را یاری رسانند و این فرصت را غنیمت بشمارید‌، در هر ماه چند روز برای سفر به شهرهای صنعتی اختصاص دهید و به صنایع مراجعه کنید این ارتباط منشأ خیر است.

وی یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه، ماده ای برای توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور پیش بینی شده است، زیرا آموزش مهارتی نیاز یه عزم فرابخشی دارد. دانشجویان باید آموزش کسب شده سر کلاس را در میدان عمل تجربه کنند و دانش نظری خود را در میدان عمل توسعه دهند برای این کار صنایع خصوصی باید همکاری کنند.

وی گفت: به عنوان مثال دانشجوی رشته معدن باید به معدن برود و این کار نیاز به زیرساخت‌هایی دارد، ولی اگر برای صنایع به خصوص صنایع خصوصی سودی نداشته باشد از این روند استقبال نمی‌کنند.

زلفی گل تاکید کرد: باید در آیین نامه اجرایی این بند منافع صنایع و وزارت خانه‌ها با منافع وزارت علوم همسو شود. باید آیین نامه اجرایی جامع الاطراف باشد و از نظر و مشورت نخبگان در تدوین این آیین نامه استفاده شود و این موضوع باید در کنگره مد نظر قرار گیرد.

رشته‌های درخواست شده دانشگاه‌ها از امسال باید پیوست اشتغال داشته باشند

دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در این کنگره بیان کرد: جریان آموزش هدفمند در راستای مهارت محوری است و باید در تمام دانشگاه ها برای تمام مقاطع انجام شود.

وی افزود: در هیئت جذب بیش از نیمی از مصاحبه شوندگان رد می­شوند و در ارشد و دکتری نیز وضعیت همین است، آرزوی ما در وزارت علوم این است که در دفترچه کنکور مقابل تمام رشته ها ذکر شود که آن رشته حتما هدفمند است و منتهی به شغل می شود.

عموعابدینی تاکید کرد: وظیفه دانشگاه‌ها تربیت انسان فهیم، خردمند و توانمند است تا بتواند شغل‌های موجود را احراز کند.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: بسیاری از رشته ها را بررسی کردیم و آنهایی که شغل نداشتند را کمرنگ کردیم و در نهایت از دفترچه کنکور امسال حذف شدند و این حق دانشجو است که پس از دانش آموختگی حتما وارد بازار کار شود.

عموعابدینی تصریح کرد: رشته‌هایی که از امسال درخواست می شوند باید پیوست اشتغال داشته باشند و می توان به شیوه‌نامه بسیار ارزشمند و دقیقی در این زمینه دست یافت.

هدف‌گذاری برای رسیدن به سهم ۵۰ درصد آموزش مهارت‌محور در نظام آموزش عالی

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی باقر طاهری نیا در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور با بیان اینکه آموزش مهارتی و نیازمحور تحولی در نظام آموزش عالی خواهد بود، گفت: برای این کنگره ۱۸ نشست تخصصی تشکیل شده است

وی با بیان اینکه در سخنان مقام معظم رهبری و همچنین سند تحول دولت مردمی به چالش نیروی کارآمد اشاره شده است، گفت: ما به دنبال افزایش سطح اشتغال‌پذیری هستیم. از آنجا که به لحاظ قانونی مهم‌ترین سند، برنامه هفتم توسعه است، دستگاه‌ها تکلیف دارند در جهت اجرای این قانون فعالیت کنند. آیین‌نامه اجرایی بند مرتبط با آموزش مهارتی به پیشنهاد وزارت عتف و بهداشت به تصویب رسیده است.

ارتباط صنعت و دانشگاه باید به صورت دوطرفه برقرار شود

مهندس محمد علی تیموری مدیرعامل گروه سایپا بعنوان نماینده بخش صنعت کشور در این کنگره با اعلام آمادگی سایپا برای بهره گیری از اندیشه ها و طرح های دانش بنیان مراکز دانشگاهی و وزارت علوم در زمینه خودروسازی و قطعه سازی گفت: دانشگاه های ایران اسلامی بالاترین مراکز دانش بنیان هستند و ارتباط صنعت و دانشگاه باید به صورت دوطرفه برقرار شود، از این رو سایپا آمادگی دارد میزبان دانشگاهیان باشد تا در راستای حل مشکلات صنعت خودرو و بهره گیری از دانش و تخصص مراکز دانشگاهی ارتباطات دوطرفة مؤثر به نحو مطلوبی شکل بگیرد و جریان داشته باشد.

لینک خبرhttps://iuim.ir/-news/newsid/527/کنگره-ملی-آموزش-هدفمند،-مهارتی-و-نیاز-محور
  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 1
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1402/04/10
  • تعداد مشاهده : 576 بار