شجاعی خبر داد: کمک دانشگاه صنایع و معادن ایران به تغییر ریل صنعت از مونتاژکاری به نوآوری

با هدف توسعه و تعمیق ساخت داخل و تبدیل نگاه از مونتاژکاری به نوآوری در صنعت از طریق توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و نوآورانه، تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه صنایع و معادن ایران و کانون طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ ایران به امضا رسید.

سید علیرضا شجاعی سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه، گفت: رهبر انقلاب اسلامی چندین سال پیش در دیدار نخبگان جوان علمی تاکید کردند که صنعت کشور گرفتار آفت مونتاژکاری شده و باید برای آن، فکری اساسی شود و تا وقتی که این آفت وجود دارد، نوآوری مورد توجه نخواهد بود و تحرک و کار علمی نیز متوقف می شود و در نتیجه، ارتباط میان دانشگاه و صنعت، تحقق پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: دانشگاه صنایع و معادن ایران در طی 30 سال فعالیت، همواره تلاش کرده تا بر اساس فلسفه وجودی و ماموریت ذاتی خود، تعامل و ارتباط نزدیکی با صنعت داشته باشد چون بر این باور بوده که اگر صنعت و دانشگاه به هم ارتباط پیدا کنند، هم دانشگاه پیشرفت می‌کند و هم صنعت.

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر برطرف شدن آفت قدیمی مونتاژکاری و «تبدیل نگاه از مونتاژکاری به نو‌آوری» در صنعت و حاکم شدن آن در کشور در یک بازه‌ی زمانی ده‌‌ساله، گفت: این دانشگاه تحقق منویات مقام معظم رهبری را سر لوحه فعالیت های خود قرارداده و در همین راستا تفاهم نامه ای را جهت تدوین دانش فنی قابل سرمایه‏‌گذاری، اجرای پروژه‌های پژوهشی در جهت ارتقاء و توسعه کسب وکارهای مرتبط با فنآوری‌های نوین، همچنین کمک به شکل‌گیری، انسجام و تقویت حلقه‌های زنجیره ایده تا تولید و صادارت و نیز انتقال فناوری موفقیت ‌آمیز در راستای رسیدن به توسعه اشتغال پایدار منعقد کرده است.

وی افزود: کمک به انتقال و بومی سازی و تجاری سازی فناوری های پیشرفته نوظهور از دیگر دستور کارهای دانشگاه برای تغییر ریل صنعت از مونتاژکاری به نوآوری است که با همکاری تشکل های تخصصی و سایر دانشگاه صورت خواهد پذیرفت.

شجاعی در پایان اظهار امیدواری کرد که صنعت کشور در این موضوع احساس نیاز کند و با دانشگاه تعامل لازم را داشته باشد.

گفتنی است؛ همانند دانشگاه صنایع و معادن ایران که از درون وزارت معادن و فلزات و بر اساس یک نیاز واقعی تشکیل شد، کانون طراحی مهندسی نیز توسط تعدادی از واحدهای دارنده مجوزهای طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ با هدف شناسایی، هدایت و راهبری و تجمیع قابلیتها و توانمندی‌های طراحی و مهندسی در ایران، با حمایت وزیر وقت صنایع سنگین در سال 1372 شکل گرفت. در حال حاضر بیش از 200 عضو از شرکتهای بزرگ و کوچک فعال در عرصه طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ در ایران اعضای کانون را در قالب 21 رشته صنعتی تشکیل می دهند که قابلیتها و توانمندیهای آنان کانون را به یکی از دانش بنیان ترین تشکلها در ایران تبدیل کرده است. از پروژه های انجام شده این اعضا، منافع متعددی نصیب کشور شده و بالاترین آمار صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور از همین اعضا، ناشی شده است.

لینک خبرhttps://iuim.ir/-news/newsid/542/
لینک خبر در شاتانیوزhttp://shatanews.ir/s/mfajjUx
  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 2
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1402/04/31
  • تعداد مشاهده : 329 بار