راهکارهای جهانی شدن صنعت مبلمان ایران / محدودیت ارتباط صنعت مبلمان با دانشگاه و مراکز علمی- پژوهشی

باید چه کار کنیم تا بتوانیم ضمن تولید محصولی با کیفیت و مطابق با میل خریداران، بازار جهانی را هم بررسی و نسبت به صادرات مبلمان اقدام کنیم.

به گزارش شاتا، «امیرحسین اسدی» مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت در میزگرد بررسی چالش‌های توسعه فن‌آوری دیجیتال صنعت مبلمان، با بیان اینکه صنعت مبلمان کشور با حدود 200 هزار میلیارد تومان گردش مالی و بیش از 60 هزار کسب وکار کوچک و بزرگ، نیازمند حرکت سریع در مسیر توسعه فن‌آوری است، گفت: رشد ناهمگون و نامتوازن صنعت مبلمان به‌ویژه در حوزه فن‌آوری، فقدان زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم و نگاه سنتی به این صنعت، تعداد پایین تولیدکنندگان صنعتی، ضعف یکپارچگی و عدم ادغام عمودی کارگا‌ه‌های کوچک برای افزایش توان رقابتی این صنعت، ظرفیت پایین تولید کارگاه های تولید مبلمان، عدم آگاهی از بازارهای هدف، حضور قدرتمند رقبای همسایه و جهان، عدم آشنایی بازار جهانی از صنعت مبلمان ایران و ضعف سیستم اطلاع‌رسانی و نبود سیستم‌های به‌روز بازاریابی دیجیتال و عدم توسعه ی هدفمند کسب و کارهای حوزه مبلمان و صنایع وابسته از مشکلاتی است که این صنعت با آن دست و پنجه نرم می کند.

وی افزود: در سالیان گذشته به لطف خدا و تلاش صنعتگران، حرکت‌های بسیار خوبی برای توسعه صنعت مبلمان برداشته شده و عزم انجمن‌ها و اتحادیه برای تولید مبلی مبتنی بر استاندارد جهانی ستودنی است، اما هنوز تا دستیابی به اهداف کلان خود فاصله داریم.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت ادامه داد: وابستگی زیاد صنعت مبلمان به سایر صنایع برای تأمین مواد اولیه، لزوم تأمین مواد اولیه چوبی مطابق با استانداردهای بین‌المللی، گاهی هم حق بالای گمرک مواد اولیه مورد نیاز صنعت، قیمت بالای مواد اولیه در کشور، وجود مشکلات مرتبط با پرداخت مالی به تأمین کنندگان خارجی و کمبود صنایع تولید مواد اولیه از جمله موضوعاتی است که در گفتگو با صنعتگران، به آن اشاره شده است.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر وقتی با عینک اقتصاد دانش‌بنیان و فن‌آور به این صنعت نگاه می‌کنیم ضعف تحقیق و توسعه در صنعت مبلمان، عدم استفاده از استانداردهای به روز در تولید محصولات، محدودیت ارتباط صنعت مبلمان با دانشگاه و مراکز علمی- پژوهشی و نبود دستورالعمل مشخص خدمات پس از فروش و شکایات فراوان مردم از مبلمان را مشاهده می کنیم. راهکار چیست؟ باید چه کار کنیم تا بتوانیم ضمن تولید محصولی با کیفیت و مطابق با میل خریداران، بازار جهانی را هم بررسی و نسبت به صادرات مبلمان اقدام کنیم.

اسدی ادامه داد: انقلاب چهارم و پنجم صنعتی با سرعت در حال درنوردیدن همه صنایع است و متاسفانه هنوز هم برخی از صنایع کشور، در دوران انقلاب دوم صنعتی زندگی می‌کنند و اگر بخواهیم جایگاه جهانی خود را حفظ و بازپس بگیریم باید با سرعت بیشتر از ظرفیت های فناوری دیجیتال استفاده کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: این مهم تنها با ارتباط سریع با فناوران و دانشگاه ها و توانمندسازی صنعتگران کشور به دست خواهد آمد. باید بتوانیم نگاه مبتنی بر ارزش برند در این صنعت را توسعه دهیم و با طراحی متدهای مشتری مداری حرفه ای، برندینگ و مطالعات بازار را در این صنعت گسترش دهیم.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت با اشاره به لزوم استفاده از فناوری در این صنعت تاکید کرد: استفاده از ظرفیت فن‌آوری‌های نوین، توسعه روش‌های جدید جذب سرمایه و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر، اصالت بخشیدن به طراحی به‌عنوان کلیدواژه رشد این صنعت به همراه ارزش گذاری مبانی مالکیت معنوی در این صنعت، ارتقای نگاه زیست‌بومی به صنعت مبلمان و تسریع ارتباط گیری ایده‌ها و سرمایه‌ها، راه‌اندازی مراکز رشد و پردیس‌های فن‌آوری مبل ایران در دل صنایع مبلمان، جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مرتبط در این صنعت، استانداردسازی و کمک به طراحی دستورالعمل‌های گارانتی و خدمات پس از فروش، راه‌اندازی مراکز رتبه‌بندی با همکاری اتحادیه‌ها و انجمن‌ها، راه‌اندازی آکادمی‌های توسعه کسب وکار فن‌آور صنعت مبلمان، توجه به هوشمندسازی و استفاده از متاورس در فرایند تولید و استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتالی همچون واقعیت مجازی در طراحی و فروش را از اولویت‌های این صنعت نام برد.

وی اضافه کرد: عزم وزارت صنعت بر توسعه خدمات کسب وکار در همه صنایع است و صنعت مبلمان ایران بدلیل سابقه و بازار بسیار ارزشمند آن یکی از صنایعی است که باید هرچه سریعتر به رویکردهای نوین خدمات کسب وکار مجهز شود.

اسدی همچنین گفت: راه اندازی شرکت تخصصی خدمات مدیریت زنحیره تامین، شکل دهی مرکز خدمات توسعه مدیریت در صنایع مبلمان، کمک به شکل دهی صندوق‌های توسعه فناوری صنعت، کمک به شکل گیری مراکز تخصصی خدمات تامین نیروی انسانی صنعت مبلمان و راه اندازی مراکز عارضه یابی کسب وکار این صنعت، از برنامه های این وزارتخانه است که باید با سرعت و به لطف خدا و تلاش همه ما محقق سازد و برای تحقق این موضوعات، از همه صاحبنظران و اساتید دانشگاه تقاضای مشارکت و همکاری داریم.

گفتنی است دوره MBA صنعت مبلمان و یک تور صنعت-آموزشی داخلی و خارجی در این صنعت از سوی دانشگاه صنایع و معادن ایران و با همکاری بخش خصوصی درحال طراحی و راه اندازی است که علاقمندان می توانند برای ارتقای توانمندی خود در این صنعت، در این دوره و تور شرکت کنند. اطلاعات بیشتر در خصوص زمان و نحوه ثبت نام متعاقباً اعلام خواهد شد.

  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 1
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1402/05/03
  • تعداد مشاهده : 418 بار