تأکید معاون وزیر صمت به ایجاد رشته های فنی و مهندسی متناسب با نیاز صنعت

معاون معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تناسب توسعه آموزش عالی با نیاز بخش صنعت گفت: در برخی رشته ها فراتر از نیاز و در برخی دیگر بدون نیاز صنعت، دانشجو تربیت شده است که ضرورت توازن در رشته های دانشگاهی را به ما گوشزد می کند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، رضا محتشمی‌پور در نشست هم‌اندیشی صاحب نظران صنعت، جامعه و دانشگاه در رشته‌های فنی و مهندسی گفت : در حوزه صنعت با نیروهای ورودی دچار چند مسئله هستیم که اولین موضوع، کمبود مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی است.  

مشکلات حوزه آموزش فنی و مهندسی از دید صنعت

وی افزود: در صنایع به متخصصان با سطح و کیفیت بالا نیاز داریم، اما باید به این موضوع توجه شود که صنعت چند درصد فارغ التحصیلان را در اشتغال به کار می گیرد.

محتشمی پور تصریح کرد: ۹۵ درصد اشتغال کشور در صنایع کوچک است و آمار اشتغال صنایع بزرگ نشان از نبود برنامه ریزی در صنایع بزرگ دارد و مدرک گرایی در این صنایع غلبه دارد.

معاون وزیر صمت ادامه داد: بخش بندی بازار کار مهم است؛ زیرا نشان از خروجی های تولیدی صنایع دارد و هم اکنون صنایع با یکدیگر همگن نیستند و تقاضاهای متفاوتی دارند.

محتشمی پور گفت: در برخی رشته ها فراتر از نیاز و حتی بدون نیاز خروجی زیادی داشته ایم که نبود توازن در رشته های دانشگاهی را نشان می دهد و این موضوع تنها مربوط به آموزش عالی نیست و ممکن است بخش سیاستگذار صنعت هم در آن دخیل باشد.

وی افزود: در بخش معدن نسبت به آینده شغلی رشته هایی مانند زمین شناسی نگران هستیم. ورودی دانشگاه ها به شدت کاهش یافته و امکان تامین نیروی متخصص نیست، پس از آن موضوع مهاجرت معضل است.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: نبود توان یادگیری یکی دیگر از معضل ها است. اما مهم نیست که فارغ التحصیلان خط فکری صنایع را به صورت کامل بدانند؛ زیرا به مرور یادگیری هم اتفاق می افتد. موضوع مهم علاقه به یادگیری است که باید در دانشجویان تقویت شود.

محتشمی پور تاکید کرد: دانشجویی که در دانشگاه معتبر کشور پذیرفته می شود، حتما توان یادگیری دارد، اما باید دید آیا تعامل یادگیری هم دارد یا خیر‌؟ هم اکنون با این معضل در ارتباط با دانش آموختگان در بدو ورود به بازار کار مواجه هستیم و در صورت توجه به این مورد حتما بسیاری مشکلات کشور حل می شود.

عمده افت انگیزه دانشجویان در ترم اول اتفاق می افتد

وی گفت: تجربه مطالعات نشان می دهد عمده افت توانمندی و انگیزه دانشجویان در ترم اول اتفاق می افتد و اگر توانستیم در همان زمان این وضع را احیا کنیم، می توانیم مشکلات دیگر را هم حل کنیم. درس های کارورزی حتما در این زمینه موثر است؛ بنابراین به استادان آموزش عالی پیشنهاد می کنم تا برای ترم های اول و دوم دانشجویان حساب ویژه باز کنند، یعنی اگر دانشجو علاقه به رشته ای ندارد تغییر رشته دهد و اگر تمایل دارد، مهارت در آن ها تقویت شود‌.

معاون وزیر صمت گفت: بحث ظرفیت انجمن های علمی دانشجویی یکی دیگر از مسائلی است که باید به ان توجه کرد. انتظاری ندارم آنها مشکلات صنعت را حل کنند، اگر این انجمن ها به دانشجویان جدید توجه کنند و فعال شوند حتما مشکل را رفع می‌کنند‌.

معاون وزیر صمت افزود: تمام مسائل در وزارت علوم قابل حل نیست و آموزش و پرورش هم دخیل است؛ دانش آموزان را به سمت مباحث نظری سوق می دهند و انتظار مهارت های کاربردی از آنان دارند؛ بنابراین آموزش و پرورش باید ارتقای کیفیت هدایت تحصیلی را به صورت جدی مدنظر قرار دهد و اصرار آموزش و پرورش بر مباحث نظری نتیجه ای جز مهارت محور نبودن دانشجویان آموزش عالی ندارد.

لینک خبرhttps://iuim.ir/-news/newsid/559/
  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 0
    • 1
  • تاریخ انتشار : 1402/06/08
  • تعداد مشاهده : 273 بار