نقش پارک های علم و فناوری در توسعه صنعتی کشور

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به فعالیت ۵۴ پارک علم و فناوری در کشور گفت: آن‌چه که امروز در تکامل صنعت اتفاق می‌افتد مرتبط با فعالیت پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و دانشگاه‌ها است.

سجاد محمدعلی‌نژاد عنوان کرد: در حال حاضر کشور دارای 54 پارک علم و فناوری و حدود 12 هزار و 300واحد فناوری است، همچنین در پارک‌های علم و فناوری نیز 2هزار و 300شرکت دانش بنیان  113 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و اساتید دانشگاه در مجموع حوزه فناوری اشتغال دارند.

وی ادامه داد: این مجموعه همواره در حال توسعه است و آن‌چه که امروز در تکامل صنعت اتفاق می‌افتد از رشد پارک‌های علم و فناوری مراکز رشد و دانشگاه‌ها است.

محمدعلی‌نژاد گفت: وضعیت امروز کشور در رتبه تولید دانش وضعیت باثباتی است البته حفظ آن بسیار دشوار خواهد بود چراکه کل دنیا بر حرکت رو به جلو است و باید برای حفظ آن سخت تلاش کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: درحال‌حاضر بیش‌از پیش از دانشگاه انتظار می‌رود تا مسائل را حل کند و تبدیل به هیئت اندیشه ورز و تصمیم‌ساز در کشور شود در نتیجه دانشگاه باید مسئله محور باشد و تحقق این هدف در فناوری است.

وی افزود: دانش فعلی برای خلق فناوری‌های بیشتر کافی است دانش بیشتر می‌تواند فناوری‌های دیگر را خلق کند اما این بدین‌معنا نیست که با دانش فعلی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

محمدعلی نژاد اضافه کرد: در زمینه خلق فناوری از هفته پژوهش سال گذشته تا هفته پژوهش فعلی حدود 2هزارو 200محصول جدید تولید شده‌است و ۴۶ درصد مواردی که ارزیابی شده‌ از محیط آزمایشگاهی به محیط واقعی انتقال یافته اما وارد بازار تجاری نشده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در نتیجه بخش عمده دانش به سمت تولید محصول در حرکت است تا بتوان محصولاتی که قابلیت تجاری شدن دارد را تولید و تحویل جامعه داد بنابراین هر دانشگاهی که در این سمت حرکت نکند، عقب خواهد ماند زیرا این امر مدار کلی حرکت است.

وی افزود: چند اقدام در حال انجام است نخست پرداخت گرنت‌های اساتید، دوم سه کار ویژه خلق، توسعه و تکمیل فناوری، سوم گسترش اقتصاد دانش بنیان و تجاری‌سازی محصولات، بخش چهارم ترویج علم و فناوری کشور و بخش پنجم حمایت از پایان‌نامه‌ها با ورود به حوزه فناوری که ورودی مراکز رشد پارک علم و فناوری خواهد بود.

لینک خبرhttps://iuim.ir/-news/newsid/576/
  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 0
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1402/09/29
  • تعداد مشاهده : 213 بار