مدیرکل دفتر محیط کسب و کار وزارت صمت خبر داد: دستورالعمل جدید سرمایه گذاری صنعتی با تجمیع حدود 50 رویه و ضابطه متعدد / سند راهبردی رشته فعالیت‌های مختلف در حال تدوین است

لیلا مرادی مدیرکل دفتر محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی راهکارهای بهبود محیط کسب و کار برای دستیابی به ایران صنعتی و فناور، با تقدیر از دانشگاه صنایع و معادن ایران برای برگزاری این هم‌اندیشی و ایجاد فرصت گفتگوی صریح و رو در رو با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و شنیدن مشکلات آنها، گفت: در حوزه حاکمیت با اغراق برخی معتقدند ارتباط بیش از اندازه با فعالین اقتصادی بخش، موجب مسخ‌شوندگی حاکمیت می­شود. از سوی دیگر، در حالت حدی، انفصال بیش از حد بخش خصوصی با حاکمیت هم باعث می­شود برخی قوانین و مقررات و رویه­ها و دستورالعمل­ها در یک فضای انتزاعی تدوین شده و شرایطی را فراهم کند که در کسب و کار بجای تسهیل، مانع ایجاد کند. لذا اینگونه نشست­های دوستانه خیلی می­تواند راهگشا باشد

وی در پاسخ به نکته مطرح شده از سوی یکی از مدیران بنگاه­های حاضر در نشست مبنی بر تفسیرهای متفاوت و متعدد از قوانین توسط نهادها و دستگاه­های مختلف اجرایی، اظهار داشت: با هدف بهبود محیط کسب وکار و رشد تولید و نیز در راستای اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار، پیش­نویس دستورالعمل سرمایه­گذاری صنعتی که تجمیع حدود 50 رویه و ضابطه متعدد است جهت دریافت نقطه نظرات ذینفعان در پرتال وزارت صمت قرار داده شده است.

مرادی به انتقاد یکی از مدیران فعال در صنعت بتن به سامانه مجوزها و اینکه صدور مجوز باید متناسب با نیاز باشد نه آنکه در سامانه مجوزها، بی رویه مجوز صادر شود پرداخت و ادامه داد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار این رویه را ایجاد کرده است
و وزارت صمت نیز مشابه سایر دستگاههای اجرایی مکلف به رعایت قانون است و نمی­توان به هر دلیلی مانع شروع کسب و کار شد. هر چند که ادامه ورود افراد غیرمتخصص به فضای صنعت باعث نگرانی از شرایط کسب و کار  در بلند مدت خواهد بود، برای رفع این چالش، ضمن تلاش برای ایجاد فضای رقابتی، زیرساخت قانونی لازم است.

وی افزود: البته برای جهت دهی به مجوزها، اعلام کرده­ایم که رشته فعالیت­های اشباع شده مشمول حمایت­های دولتی نخواهند بود.

مدیرکل دفتر محیط کسب و کار وزارت صمت، به فعال بودن گروه دستور­العمل و ضوابط در حوزه صنعت، معدن و تجارت اشاره و تاکید کرد: در صورتی که برای دستورالعمل یا ضابطه­ای، معترضی وجود داشته باشد، در این کارگروه بررسی می­شود.

وی در بخش دیگری از پاسخ‌های خود به نکات مطرح شده از سوی حضار، گفت: پیگیری در خصوص شرکت­های فناوری در دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت صورت می­گیرد. اخیرا هم با محوریت وزیر محترم صمت، یک جریان سازی در حوزه صنعت دانش بنیان شکل گرفته و رویه های توسعه­ای و حمایت های خاص از این بخش در دستور کار وزارتخانه است.

وی در پایان به انتقاد یکی از مدیران تولیدکننده لوازم خانگی مبنی بر تعدد نسخه­پیچی برای این صنعت و بی توجهی به دیدگاه­های بخش خصوصی اشاره و اعلام کرد: سند راهبردی رشته فعالیت­های مختلف صنعتی و معدنی از سوی معاونت­های تخصصی وزارت صمت در حال تدوین است و معاونت هماهنگی وزارت صمت یک عضو این کارگروه می­باشد که می­تواند نظرات فعالان اقتصادی را به آن کارگروه منتقل کند.

لینک خبرhttps://iuim.ir/-news/newsid/595/
  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 0
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1402/11/15
  • تعداد مشاهده : 406 بار